't Schaddenpad

Wandelen in de Achterhoek

Home > 't Schaddenpad

't Schaddenpad - Wandelen in de Achterhoek

Vorige week vrijdag liepen we de laatste dag van de Vierdaagse. Om af te kicken van het vierdaagsegeweld wandelen we vandaag een stille route van 11 kilometer door het Vragender- en Korenburgerveen. 't Schaddenpad is ontzettend mooi, heerlijk rustig en erg afwisselend. De Achterhoek op z'n best.

28 juli 2017 • Gelderland Boswandeling

De Vierdaagse is nog niet helemaal uit mijn benen, toch gaan we een stukje wandelen. Op onze camping in Lichtenvoorde, Camping de Kei, liggen diverse wandel- en fietsroutes. We combineren beiden. We kiezen voor het Schaddenpad. Eerst een stukje fietsen, dan zo'n 11 kilometer wandelen en vervolgens weer terug op de fiets naar de camping, in totaal 17 kilometer fietsen.

Het Vragender- en Korenburgerveen

We fietsen naar de start van 't Schaddenpad aan de Maneschijnweg (mooie naam toch ?!?!). Het pad loopt rondom het Vragender- en Korenburgerveen. Dat is een ruig natuurgebied tussen Winterswijk en Lichtenvoorde. Het is een laatste restant van een groot moerasgebied tussen de Achterhoek en Duitsland.

Mooi graspad om te wandelen

100% zandpadgarantie

Vanaf het begin is het mooi wandelen. Heerlijk wat een rust, echt afkicken na Nijmegen. Overal is het groen om ons heen en wat een afwisseling. We wandelen over bospaden, gevolgd door boerenlandpaden en dwars door het land. Landwegen en karresporen zijn hier nog heel Normaal. Tja, we zijn in de Achterhoek. De route is 95% onverhard met 100% zand- en graspadgarantie.

Bij de uitkijktoren klimmen we naar boven om het hele veengebied te overzien. Wij mogen niet door het moerasgebied heen, maar er wel omheen. Het gebied is beschermd hoogveengebied, juist omdat het zeldzame hoogveen weer groeit.

Ik sta boven op de uitkijktoren
John is alweer terug naar beneden. Best hoog !!

Wandelen in de Achterhoek

Kenmerkend voor de Achterhoek is het coulissenlandschap. Tussen de percelen landbouwgrond zie je houtwallen, of houtsingels, met bomen en struiken. Vroeger zorgden deze houtwallen voor gerief- en brandhout. Nu is het vooral mooi om te zien, zulke vergezichten als in Friesland heb je hier niet.

We wandelen niet snel, daar leent de route zich niet voor. Het is echt een 'trage tocht' om heerlijk te onthaasten. Zonder mij wandelt John veel sneller, hij heeft de Vierdaagse niet meer in de benen. Hij loopt steeds voor mij uit om even later te wachten. Dat zie je terug op de foto's 😉

De markering van 't Schaddepad is uitstekend. We volgen de rode paaltjes met de groene pijlen, kan niet missen. Het pad is goed onderhouden, in de weilanden is een wandelpad gemaaid.

Landweggetje, niet meer dan een karrespoor
Er is een pad voor ons gemaaid door het gras. We kunnen niet verdwalen ;-)

Bos, open landschap en weilanden wisselen elkaar af. We vervelen ons geen moment. Op ons gemakkie nemen we een korte rustpauze.

Wandelen met droge voeten over knuppelpaden en vlonders

We wandelen verder over knuppelpaden. Deze paden zijn gemaakt van boomstammetjes die dwars op het pad zijn gelegd, zodat we geen natte voeten krijgen. Er is deze week best veel regen is gevallen, onze voeten blijven droog. Het is oppassen geblazen, want zo'n knuppelpad is ietwat ongelijk en dat vinden mijn knieën niet altijd leuk.

We komen bij een tweede uitkijktoren en ook hier zoeken we het hogerop. We zien waar we vandaan komen en waar we naartoe mogen. Een gedeelte van het wandelpad is een vlonderpad. Hoog en droog wandelen we over verhoogde houten planken, naast het moerassige gedeelte. Het kan hier nat zijn.

Ongelijk knuppelpad
Wandelen over een vlonder

Voor de tweede keer passeren we het spoor. Best vreemd dat een spoorlijn dwars door zo'n mooi natuurgebied gaat. Toen de spoorlijn werd aangelegd, was dit vast nog niet het natuurgebied zoals het nu is.

De wandeling gaat verder over lange stroken weiland met de nodige overstapjes. Oeps, dat gaat niet zo handig als zeg ik het zelf. John is toch een stuk leniger. Meestal als er overstapjes zijn, lopen verderop dieren die daar niet overheen kunnen. Ik zie het aan de sporen en de koeienvlaaien. Jawel, er liggen koeien op ons pad. Hier hou ik niet van, gelukkig zijn we samen. Samen zijn we sterk.

Eén van de vele overstapjes, gelukkig maar dat we zo lenig zijn!!

Zoals vaker het geval keuren de koeien ons geen blik waardig. Ze doen net of wij er niet zijn en wij doen net of zij er niet zijn.

Uit het niets zijn we terug bij onze fietsen. We hebben het droog gehouden, niet geheel onbelangrijk. We mogen 11 kilometer bijschrijven in ons wandelboekje. Niet veel, voor mij is het meer dan genoeg.

Even lekker met de benen zwabberen, vinden zij fijn !!

We hebben heerlijk gewandeld, moeten we vaker doen 😉

Wandeltip: Trage Tocht Beek-Ubbergen

De leukste foto's

We volgen de rode paaltjes met de groene pijlen, heel duidelijk.Zoals wel vaker een loeiend enthousiast publiek langs de route.100% graspadgarantie !!Wij Wandelen onder een dak van bladeren. Komt goed uit, hier vielen een paar spetters (maar daar bleef het gelukkig bij).Alweer zo'n mooi stuk grasland, keurig gemaaid voor de wandelaars.Mooi wandelpad op de rand van bos en boerenland.Daar is de zon ;-)Even stil genieten bij het water in het Meddoseveen.Een tweede uitkijktoren(tje). Je ziet het vlonderpad waarover we zo verder wandelen.Nattigheid naast het vlonder.Een grondwatermeter.Kunst langs de route.En weer door het open land, ook mooi.De route van 't Schaddenpad. Weer 11 mooie kilometers op de teller.
't Schaddenpad in beeld

Als toegift fietsen we terug naar de camping. Dat is geen straf, het is hier hartstikke mooi om te fietsen. We zijn op een relaxte manier sportief bezig geweest !!

ALLES OP EEN RIJTJE

Start- & eindpunt
Parkeerplaats aan de Maneschijnweg, Vragender
Bereikbaarheid
De route begint op de parkeerplaats aan de Maneschijnweg in Vragender (Achterhoek). Met de fiets en auto prima te bereiken.
Horeca
Er is onderweg GEEN horeca !!